Nakliye, personel ve depolama giderlerinde ciddi bir değişim olmamasına rağmen su fiyatlarındaki artışın sürmesi dikkat çekiyor. Sektör verilerine göre, İstanbul’daki tarifeye karşın firmalar 135 ila 195 TL arasında satış yapıyor. Araştırmalar, damacanadaki suyun gerçek maliyetinin satış fiyatının yalnızca yüzde 1–3’ü olduğunu ortaya koyuyor.
Türkiye Gazetesi’nin haberine göre 150 TL’ye satılan bir damacananın içindeki suyun maliyeti 1,5–3 TL civarında. Geri kalan kısmı ise ambalaj, pazarlama ve dağıtım giderlerinden oluşuyor. Ancak son dönemde bu kalemlerde belirgin bir artış yaşanmadığı için, fiyat artışlarına gerekçe bulmak firmalar açısından zorlaşıyor.
“GEREKSİZ ZAMLARI KABUL ETMİYORUZ”
Sucular ve Meşrubatçılar Odası Başkanı Ahmet Turan Akkaya, belirlenen resmi tarifelere uymayan markaları Ticaret Bakanlığı’na şikayet ettiklerini belirterek, “Hiçbir gerekçe yokken yapılan zamları kabul etmiyoruz. Bu artışlar hem sektöre hem de vatandaşa zarar veriyor” dedi.
Akkaya ayrıca, yerli markaların gerilediğine ve 22 su firmasının yabancı sermayeye geçtiğine dikkat çekerek, “Fiyat oluşumunda yabancı şirketlerin etkisi ciddi boyutlarda. Bu durum iç piyasayı da olumsuz etkiliyor” ifadelerini kullandı.
REKABET KURUMU’NDAN 26 MİLYON TL CEZA
Rekabet Kurumu, geçtiğimiz mayıs ayında iki büyük su firmasına ortak fiyat belirleme nedeniyle toplam 26 milyon TL ceza vermişti. Ancak uzmanlara göre bu ceza, firmaların cirolarına kıyasla caydırıcı olmaktan uzak.
Tüketicilerden sektöre yönelik şikayetler de artıyor. Kirli veya yosunlaşmış damacanalar, geciken teslimatlar, kötü koku ve hijyen eksikliği vatandaşların en çok dile getirdiği sorunlar arasında. Ayrıca bazı işletmelerin 330 ml’lik küçük su şişelerini 30 ila 90 TL arasında satması tepkileri büyüttü. Bu durum bazı örneklerde yüzde 500’ün üzerinde kar anlamına geliyor.
TESLİMAT ÜCRETLERİ CEP YAKIYOR
Toptan satışlarda 19 litrelik damacanaların fiyatı 35 TL’ye kadar düşerken, eve teslim satışlarda bu rakam 4–5 katına çıkabiliyor. Vatandaşlar ise bu farkı “teslimat ve hizmet bedeli” olarak ödemekten rahatsız. Ticaret Bakanlığı’nın, fahiş fiyat uygulayan markalar ve işletmeler hakkında ülke genelinde denetim başlattığı öğrenildi.





